01.12.21, 07:00

Paweł Heba: eKomiksy obok audibooków i ebooków poszerzą rynek tradycyjnej książki

Paweł Heba, fot.: materiały prasowe

Rozmowa z Pawłem Hebą, Dyrektorem Kreatywnym Empik GO, m.in. o cyfrowych komiksach.

Kuba Wajdzik: W ofercie Empik GO pojawiła się oferta cyfrowych komiksów w abonamencie. To absolutna nowość na rynku. Skąd pomysł o rozszerzenie oferty o komiksy?

Paweł Heba: Zależy nam na szerokiej ofercie. W aplikacji Empik Go mamy ponad 70 tys. audiobooków i ebooków, a także superprodukcje audio, audioseriale, podcasty, a nawet stand-up. Cyfrowe komiksy to kolejny naturalny krok w budowaniu oferty. Model subskrypcyjny pozwala na natychmiastowy i nieograniczony dostęp do tych wszystkich tytułów, co sprawia, że użytkownicy chętnie sięgają po nowe gatunki oraz formaty. W pierwszych tygodniach po uruchomieniu nowej oferty zauważyliśmy, że kategoria nie tylko wzbudziła zainteresowanie, ale także znalazła już swoich prawdziwych fanów, którzy czytają na każdy nowy tytuł. Wiemy, że podobny kierunek - tj. abonament - testuje w USA popularna platforma Comixology, należąca dziś do Amazona. W Europie jesteśmy pionierami.

KW: Komiksy w historii popkultury zajmowały bardzo ważną rolę. Starsze pokolenie z wypiekami na czole śledziło losy choćby Kajko i Kokosza, czy postaci stworzonych przez Papcia Chmiela. Czy komiks przeżywa obecnie swój renesans?

PH: Komiks jest dziś wszędzie i często nie zdajemy sobie nawet z tego sprawy. To już nieodłączna część popkultury, od lat w niej dominująca i nadająca jej ton. Co roku ukazują się dziesiątki ekranizacji komiksów: od wysokobudżetowych blockbusterów jak filmy z uniwersum Marvela czy DC, przez wypełnione efektami specjalnymi seriale na platformach VOD, po artystyczne i często nagradzane produkcje na podstawie tzw. powieści graficznych (visual novels), pod którym to terminem kryje się nic innego jak komiks. Postacie rodem z komiksów opanowały wyobraźnię nie tylko dzieci, ale i dorosłych. Zdecydowanie jesteśmy w erze komiksowego renesansu i trwa ona już przynajmniej dwie dekady. Co ciekawe, nie zapowiada się, żeby miało się to skończyć - komiks to nadal źródło pomysłów, historii i postaci, z których czerpią twórcy z innych dziedzin. Samo medium ma się dobrze i za każdym nowym hitem stoją nowi czytelnicy.

KW: Jak wygląda obecnie rynek komiksów i jak na nim odnajduje się polski rynek i czytelnik?

PH: Na naszym rynku dominują te najbardziej znane serie z wieloletnią tradycją - wspomniany „Kajko i Kokosz”, „Tytus, Romek i A’Tomek” czy „Przygody Gala Asterixa” lub „Thorgal’. To także najchętniej kupowane tytuły. Podobnie jest z napędzanymi teraz machiną kinową seriami z bohaterami Marvela czy DC. Cieszy nas, że popularność zdobywają też nowsze rodzime cykle, takie jak: „Wilq Superbohater”, „Osiedle Swoboda”, czy wydawane przez Kulturę Gniewu komiksy dla dzieci „Ryjówka Przeznaczenia”, „Detektyw Miś Zbyś” i „Bajka na krańcu świata”. Jednak trzeba przyznać, że daleko nam do rynków, na których komiks ma bogatszą tradycję: włoskiego, czy przede wszystkim francuskiego i krajów frankofońskich.

KW: Czy możemy nakreślić krótki portret współczesnego odbiorcy komiksów?

PH: Odbiorcą komiksów jest dziś każdy i w każdym wieku. Czytają dzieci i dorośli. Czytają mężczyźni i kobiety. Czytają, ci szukający rozrywki, ale też poważnych treści.  Wyświechtanym przykładem jest wybitny komiks „Maus” Arta Spiegelmana, ale tego typu tytułów jest całe mnóstwo. Warto zwrócić uwagę choćby na cenione także w Polsce powieści graficzne Guya Delisle, częściowo autobiograficzne historie z jego pobytu w Korei Północnej, Jerozolimie czy Birmie. Komiks - podobnie jak kino - może być mainstreamowy i może być autorski, a na dodatek podejmuje jeszcze szersze spektrum tematów.

KW: Czy cyfrowe komiksy zastąpią te tradycyjne? W przypadku e-książek oba rynki funkcjonują spokojnie równolegle… 

PH: Cyfrowe formaty nie konkurują z tradycyjnymi - uzupełniają je i poszerzają rynek o użytkowników (czytelników), którzy z różnych względów preferują cyfrę lub korzystają z cyfrowych treści dodatkowo, np. w podróży, w której czytnik ebooków sprawdza się lepiej niż plecak pełen książek. eKomiksy to po prostu wygodna forma obcowania z tym medium. Sprawdza się to świetnie w przypadku tytułów dla dzieci. Najmłodsi błyskawicznie przyswajają w tej formie swoje ulubione komiksy. Wiemy to z wiadomości, które dostajemy od rodziców. Pojawienie się ebooków i audiobooków poszerzyło rynek odbiorców książki. Podobnie może być z eKomiksami.

KW: Jakie komiksy pojawiły się do tej pory w Empik Go, a jakie znajdą się w najbliższym czasie?

PH: Uruchomiliśmy ofertę eKomiksów przy wielkim wsparciu wydawnictwa Kultura Gniewu. W naszej aplikacji znajdują się najpopularniejsze tytuły z ich katalogu. Na podobnych zasadach współpracujemy z Centralą, Grandą, wydawcą rewelacyjnego “Blera” Rafała Szłapy - Bik Studio, wydawnictwami Jaguar i Marginesy, Ongrys, WAB i wieloma innymi. Mamy komiksy dla dzieci i dla dorosłych. W katalogu znajdziemy zarówno tytuły mainstreamowe (np. „Osiedle Swoboda” Michała „Śledzia” Śledzińskiego)  jak i autorskie (np. „Ciemna strona księżyca” Olgi Wróbel). Ofertę będziemy rozbudowywać.

KW: Jak odbiorcy usługi odebrali obecność komiksów?

PH: Komiksy na stałe zagościły w rankingach najpopularniejszych tytułów w aplikacji. Najchętniej czytane są pozycje dla dzieci - np. „Detektyw Miś Zbyś” i „Ryjówka Przeznaczenia”, ale ciepło przyjęte zostały też kultowe „Osiedle Swoboda”, „Bler”, czy „Opowieść Podręcznej” na podstawie bestsellera Margaret Atwood.

KW: I na koniec pytanie – jaki komiks ostatnio zrobił na Panu duże wrażenie?

PH: Ostatnio zaczytuję się w serii „Wydział 7” prowadzonej przez Tomasza Kontnego i Marka Turka. To komiks opowiadający o tajnej jednostce peerelowskiego MSW, tytułowym Wydziale 7, stworzonym w latach 60., która zajmowała się zjawiskami paranormalnymi. Pełnokrwiści i niejednoznaczni bohaterowie rozwiązują mocno osadzone w prawdziwych historiach sprawy kryminalne z elementami nadprzyrodzonymi. Klimat komiksu to wypadkowa najlepszych elementów seriali typu „Z Archiwum X” czy naszego rodzimego „Rojsta” oraz komiksowych serii jak „Hellboy”. Gorąco polecam. Już wkrótce w Empik Go.

KW: Dziękuję za rozmowę.

Komentarze

Powiązane

02.09.24, 17:45
| internet » ludzie
Maciej Wernio na czele serwisu NOIZZ
Maciej Wernio z serwisem NOIZZ (Ringer Axel Springer Polska) jest związany od prawie dziewięciu lat, od 2024 r. objął stanowisko p.o. redaktora naczelnego serwisu. Jest także współautorem nowego podcastu kulturalnego „TOPKA”.
02.09.24, 13:13
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Grupa ZPR Media uruchamia pierwsze trzy kanały TV w modelu FAST. Są pomysły na kolejne
30 sierpnia br., Grupa ZPR Media uruchomiła pierwsze trzy kanały telewizyjne Grupy ZPR Media w modelu FAST – bezpłatne stacje tematyczne oferowane w streamingu: Super Express TV, Murator TV i Poradnik Zdrowie TV. 
02.09.24, 10:02
| telewizja / VOD » informacje | internet » informacje
Interia przedstawiła jesienną ofertę podcastów i programów video
Dziennikarze Polsatu i Interii (m.in. Piotr Witwicki, Alicja Resich, Katarzyna Zdanowicz i Przemysław Białkowski) pojawią się w ofercie portalu z podcastami video. Interia będzie kontynuowała piłkarski format video „Gramy dalej”, weekendowy magazyn Tygodnik Interii oraz cykl „Interia Bliżej Świata. Przegląd mediów zagranicznych”.
02.09.24, 09:00
| internet » informacje
Grupa PMPG Polskie Media startuje z serwisem NewsMed.pl
PMPG Polskie Media uruchamia nowy projekt wydawniczy o profilu medycznym. Serwisem eksperckim NewsMed.pl pokieruje Katarzyna Pinkosz.
01.09.24, 11:59
| radio » informacje | internet » informacje
wojna1939.pl – najnowsza superprodukcja Audioteki z podróżą w czasie
1 września br., w dniu 85. rocznicy wybuchu II wojny światowej, zadebiutowała superprodukcja Audioteki – „wojna1939.pl”. Audioserial ma przenieść słuchaczy do czasów II wojny światowej, w których współczesne wojska stawią czoła przeciwnikowi. Produkcja powstała na podstawie scenariusza Marcina Ciszewskiego.
29.08.24, 15:20
| internet » informacje
Grupa WP w I półroczu 2024 r.: blisko 719 mln zł przychodów gotówkowych
Przychody gotówkowe ze sprzedaży Wirtualna Polska Holding S.A. w I półroczu 2024 roku wyniosły prawie 719 mln zł. To oznacza wzrost o ponad 9 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA wyniósł prawie 183 mln zł, po wzroście o 3,7 proc.
24.08.24, 19:06
| internet » informacje | reklama & PR » informacje | kultura » muzyka
Gazeta.pl wspiera Męskie Granie
Portal Gazeta.pl został oficjalnym patronem „Męskiego Grania”. Projekt świętuje w tym roku swoje 15-lecie.
24.08.24, 16:00
| radio » informacje | internet » informacje
Nieświęta Trójca. Nowa superprodukcja o nietypowych dylematach wyjątkowych zakonnic w Audiotece
„Nieświęta Trójca” to najnowsza produkcja oryginalna Audioteki realizowana w gwiazdorskiej obsadzie. W rolach głównych można usłyszeć, m.in. Katarzynę Herman, Katarzynę Dąbrowską i Janusza Chabiora.
23.08.24, 07:45
| radio » informacje | internet » informacje | kultura » informacje
„Festiwal Po Drodze” będzie dostępny w formie audio w aplikacji Patronite
„Festiwal Po Drodze” to wydarzenie lokalne, które ma na celu promocję kultury Wielkopolski. Słuchacze, za pośrednictwem aplikacji Patronite Audio, będą mieli dostęp do transmisji audio na żywo.
20.08.24, 18:09
| internet » informacje
Gazeta.pl i Wyborcza.pl ponownie współpracują przy promocji tekstów
Redakcje należące do Grupy Agora po raz kolejny nawiązały współpracę w obszarze promocji treści. Od 14 sierpnia br. artykuły z Wyborcza.pl, serwisu “Gazety Wyborczej”, są prezentowane na stronie głównej portalu Gazeta.pl.
Subskrybuj RSS działu internet: rss
Oferty pracy

Specjalistka/Specjalista ds. promocji i obsługi widowni

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera | Warszawa

Przejdź do oferty

Kierownik Działu Komunikacja Społeczna i Promocja

Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego | Katowice

Przejdź do oferty

Stanowisko ds. promocji i komunikacji

Muzeum – Miejsce Pamięci KL Plaszow w Krakowie. Niemiecki nazistowski obóz pracy i obóz koncentracyjny (1942-1945) (w organizacji) | Kraków

Przejdź do oferty
Konkursy
do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 11.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

do 09.10.24

Do zdobycia jeden egzemplarz książki.

Polecamy
Konferencje

Konferencja Digital Gamechangers — Harbingers Data: 3 października 2024 Miejsce: Muzeum Armii Krajowej im. gen. Emila Fieldorfa „Nila” w Krakowie.

Zapraszamy do współpracy. Cena dodania do katologu od 149 PLN netto.